Markkinoinnin keskeisin tavoite on mahdollistaa yrityksen kasvu

Tämä sivusto antaa vinkkejä markkinointisuunnitelman tekoon ja digitaalisen markkinoinnin hallintaan

Paranna yrityksen hakukonenäkyvyyttä

Hakukonenäkyvyyden kaksi puolta

Suomessa hakukonenäkyvyydestä puhuttaessa voidaan toistaiseksi keskittyä Googleen, sillä mikään muu palvelu ei ole saanut merkittävästi jalansijaa hakukoneena. Googlen hakutulosten arvottaminen perustuu satoihin erilaisiin sääntöihin, joilla hakutulokset listautuvat tiettyyn järjestykseen. Sen verran tiedetään varmasti, että nopeat, mobiiliystävälliset, käyttökokemukseltaan miellyttävät sivustot, joissa on kävijöitä kiinnostavaa sisältöä, menestyvät muita paremmin. Kyseessä on siis laadukkaan teknisen toteutuksen ja mielenkiintoisen sisällön tasapaino.

Sivuston tekninen toteutus vaikuttaa tuloksiin

Sivuston latausnopeus eli kuinka nopeasti sivu ilmestyy kävijän näytölle ja kuinka miellyttävästi sivusto toimii eri selaimissa ovat erittäin tärkeitä hakukonenäkyvyyden kannalta. Sivuston latausnopeutta on mahdollista testata Googlen Pagespeed-palvelussa. Sivuston tulisi olla myös suojattu, eli HTTPS-alkuinen. Näiden lisäksi esimerkiksi sivujen osoitteilla on merkityksensä Googlen arvostuksessa. Jokaisella sivulla tulisi olla omaa, ainutlaatuista sisältöä, ettei Google tulkitse sisällön olevan kopioitu muilta sivuilta tai sivustoilta ja alenna sivuston arvoa hakutuloksissa.

Sisällön tuottaminen on avainasemassa

Koska mielenkiintoinen sisältö, jossa on sopivasti hakuihin liittyvää termistöä on erityisen tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta, tulee sisältöä tuottaa tasaisesti verkkosivustolle. Monet yritykset käyttävät tähän esimerkiksi blogia tai muita asiantuntijasisällön jakamistapoja. Hakukonenäkyvyys on kilpailua, jossa tavoitteelliset yritykset menestyvät. Esimerkiksi sivujen otsikoilla ja kuvausteksteillä on merkitystä, jotta kävijät klikkaavat hakutulossivulla sivustoa. Miellyttävän käyttökokemuksen kannalta on tärkeää, että hakutulossivulla näkyvät sivujen otsikot ja kuvaustekstit vastaavat sivun sisältöä, jottei kävijä tunne itseään petetyksi. Myös sivustolla tapahtuvan navigoinnin tulee on helppoa ja loogista. Jos sisällön tuottaminen on yrityksessänne haasteellista, kannattaa tutustua Digipäällikön palveluihin.

Ostaisinko hakukonenäkyvyyttä?

Hakukonenäkyvyyttä on mahdollista myös ostaa. Tällöin on erityisen tärkeää selvittää, kuinka kilpailtuja yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeät hakusanat tai hakusanayhdistelmät ovat, sillä mainoksen hinta määrittyy kilpailun perusteella. Näin ollen joissain tilanteissa on viisasta ostaa hakukonenäkyvyyttä tietyillä hakusanoilla ja erityisen kilpailluilla hakusanoilla pyrkiä mahdollisimman korkealle luonnollisessa hakukonenäkyvyydessä.