Markkinoinnin keskeisin tavoite on mahdollistaa yrityksen kasvu

Tämä sivusto antaa vinkkejä markkinointisuunnitelman tekoon ja digitaalisen markkinoinnin hallintaan

3 tapaa kerätä liidejä tehokkaasti

Verkkosivuston toteuttaminen staattiseksi informaatiokanavaksi on rahan tuhlausta. Ota verkkosivusto tehokkaammin haltuun ja kerää liidejä myynnin tueksi seuraavin tavoin:

1. Kehitä yrityksen hakukonenäkyvyyttä

Yrityksen hakukonenäkyvyys riippuu sivuston teknisen toteutuksen laadusta sekä mielenkiintoisista sisällöistä. Hakukonenäkyvyyttä on mahdollista kehittää kahdella tavalla: 1) tuottamalla mielenkiintoista, käyttäjien hakuja vastaavaa sisältöä tai 2) ostamalla hakukonenäkyvyyttä halutuilla avainsanoilla. Mielenkiintoisen sisällön tuottaminen on yrityksen osaamisen tuomista nykyisten ja tulevien asiakkaiden saataville. Tämä keino vaatii jonkin verran kirjoitustaitoa, mutta merkittävin kustannus mitataan ajassa. Ostetun mainosnäkyvyyden hinta riippuu taas siitä, kuinka kilpailtu kyseinen hakusana tai hakusanojen yhdistelmä on.

2. Tutki analytiikasta sivustolla vierailleet organisaatiot

Jos yrityksen sivustolla ei vielä ole käytössä ilmaista Googlen Analytics -palvelua, niin nyt viimeistään se kannattaa ottaa käyttöön. Analytiikasta näet tärkeää tietoa sivuston käytöstä ja kiinnostavista sisällöistä. Mikä parasta, analytiikasta näet osan sivustolla vierailleista organisaatioista. Näin saat tietoa siitä, mitkä yritykset kenties pohtivat tuotteidesi tai palveluidesi hankintaa. Analytiikkaa on mahdollista automatisoida ja ottaa käyttöön esimerkiksi viikottaiset PDF-raportit, joista saa pikaisella vilkaisulla hyvän käsityksen sivuston käytöstä.

3. Ota käyttöön markkinoinnin automaatiojärjestelmä

Markkinoinnin automaatiolla kerätään potentiaalisten tulevien asiakkaiden sähköpostiosoitteita markkinointitarkoituiksiin. Yhteystietojen vastineeksi käyttäjälle tarjotaan kiinnostavaa ja tuotteisiisi liittyvää sisältöä, kuten ladattavia pika-oppaita. Materiaali voi olla muutakin, mutta perusideana on, että sisältö on riittävän houkuttelevaa yhteystietojen jättämiseksi. Kun yhteystieto on kerätty, henkilölle voidaan lähettää uutiskirjeitä automaattisesti ja näin lämmitellä liidiä kohti kauppaa. Kun yrityksen kannalta riittävät toimenpiteet täyttyvät, myyjä ottaa yhteyttä ja sopii seuraavasta askeleesta!