Markkinoinnin keskeisin tavoite on mahdollistaa yrityksen kasvu

Tämä sivusto antaa vinkkejä markkinointisuunnitelman tekoon ja digitaalisen markkinoinnin hallintaan

5 vinkkiä verkkosivuston hankintaan ja kehittämiseen

Yrityksen verkkosivusto on yleensä ensimmäinen asia, jonka potentiaalinen asiakas kohtaa etsiessään tietoa palveluista. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että yrittäjä on huomioinut seuraavat perusasiat verkkosivustoa hankkiessaan: 

1. Sivusto toimii moitteetta älypuhelimella ja isolla näytöllä

Verkkosivuston responsiivisuus, eli skaalautuminen erikokoisille laitteille on täysin välttämätöntä. Yhä useampi selailee sivustoa mobiililaitteilla ja mielikuva ammattimaisesta toiminnasta kariutuu nopeasti, jos verkkosivusto ei toimi sulavasti. Tämän lisäksi Google arvottaa mobiiliystävälliset ja nopeasti latautuvat sivustot muita korkeammalle. Muista ottaa huomioon myös sivuston suorituskyky hankkiessasi uutta verkkosivustoa. Useamman sekunnin latausaika etusivulla vie potentiaalisen asiakkaan äkkiä etsimään kilpailijaasi.

2. Verkkosivusto tukee markkinointia ja myyntiä

Palveluja, yhteystietoja ja aukioloaikoja esittelevä sivusto ei vielä ole erityisen tehokas markkinoinnin ja myynnin työkalu. Toki tämä informaatio on tärkeää, mutta yrityssivustolla on mahdollista tehdä enemmän. Oikeilla toimenpiteillä voi profiloida prospekteja, kerätä liidejä, keskustella asiakkaan kanssa ja luoda vahva mielikuva yrityksestä luotettavana ja kilpailijoita parempana vaihtoehtona. Esimerkiksi napakat asiakaskertomukset aitoine asiakaskommentteineen ovat mitä parhainta materiaalia tulevan asiakkaan epäilyksiä häivyttämään. 

3. Verkkosivustoa voi kehittää ilman koko sivuston uudistamista

Kun verkkosivusto toteutetaan, kannattaa tarkistaa, kuinka helposti sivustoa voi kehittää jatkossa. Jos yrittäjä saa idean esimerkiksi ajanvarauksen lisäämisestä sivustolle eikä verkkosivuston tehnyt veljenpoika pystykään toiminnallisuutta toteuttamaan, ollaan äkkiä ongelmissa. Parhaimmillaan ammattitaitoinen verkkosivustotoimittaja pystyy ehdottamaan asiakkaalleen toimintoja, jotka tehostavat markkinointia ja myyntiä verkossa.

4. Verkkosivuston toteuttaja on alansa ammattilainen

Verkkosivuston uudistamiseen liittyy monia asioita, joita hankinnan alkuvaiheessa ei välttämättä tule ajatelleeksi. Yksi tärkeä seikka on esimerkiksi toteuttajan taustalla oleva yritys. Tarkista aina liiketoiminnan koko, referenssitoteutukset, asiakaskommentit ja suosittelut sekä varmista, että saat oikeanlaista tukea ongelmatilanteessa. Ammattilainen erottuu muista myös markkinoinnissaan - edellä mainitut asiat löytyvät tällöin helposti toteuttajan omilta verkkosivuilta.

5. Toteuttajan valinnassa tärkein kriteeri ei ole hinta

Yrityksen verkkosivustoa uudistettaessa hinnalla on iso merkitys. Hintalapun ei pitäisi kuitenkaan suoraan olla syy hankkia toimittajalta X. Hintalapun taakse kätkeytyy usein paljon mielenkiintoista ja usein hinta onkin täysin perusteltavissa, jos vaan myyjä saa tähän tilaisuuden. Hinta määräytyy usein myös monien taustalla olevien laatutekijöiden summana. Kokeneet asiantuntijat, sujuva toteutusprosessi, erinomainen työnjälki, nopea asiakastuki ja tietoturvallinen toteutus ovat tekijöitä, jotka nostavat hintaa. Toisaalta jos mikä tahansa edellisistä ei toimi, tulee kustannuksia pian moninkertaisesti tai vähintäänkin menee valtavasti kallisarvoista aikaa hukkaan.